Läs för barn.

Som förälder och lärare vill jag slå ett slag för vikten av att läsa för
Sina barn. 

Vi började läsa godnattsaga för
Majken när hon var ca åtta månader. Just då var det mest pekböcker och så men det har resulterat i ett stort intresse för sagor och böcker. Jag hoppas innerligt att detta intresse fortsätter och att det smittar av sig till lillasyster. 

Varför är det då så viktigt att läsa för barn. Jo det ska jag berätta. 
Högläsning för barn resulterar i: 

Ökat ordförråd och Bra ordkunskap. 
Det blir lättare att stava när
Man sett och läst olika texter. 
En god läsförståelse. En bra läsförståelse är gynnsam i ALLA skolämne. Du ska kunna förstå läsetalet i matematikboken, du ska förstå faktatexterna på NO och SOn. Du ska kunna läsa en spelinstruktion och en arbetsbeskrivning. 

Visst arbetar skolan med läsförståelse MEN den där högläsningen på kvällen när man är liten den kan skolan aldrig erstätta och den är så viktig.

När vi läser för M så pratar vi mycket om texten, orden och innehållet. Det kommer så naturligt när vi läser och den är så gynnsam för läsförståelsen. 

Ge era barn dessa stunder för de är så utvecklande och MYSIGA❤️. 

Bara att barn får se, känna, klämma och pilla på böcker är nyttigt. Att förstå hur man läser en bok. Vad är början? Vad är slutet? Kan jag förstå vad boken handlar om genom att bara se på bilderna? 


Nu har jag fått ur mig lite Frökentankar. Skönt haha. 

För övrigt har S haft gungpremiär idag. Vi var på en lekplats med Elin Ebbe och Harry. 




Kommentera här: